Mangel på råvarer belaster byggeriet

 

Hvordan navigerer danske virksomheder i byggebranchen i en tid, hvor priser på materialer stiger, og hvor massiv mangel på råvarer lurer i horisonten?

Ikke ulig marts 2020, hvor mange danskere løb til deres nærmeste supermarked for at hamstre toiletpapir og gær, bliver der pt. hamstret byggematerialer som aldrig før. Covid-19 har medført periodevise nedlukninger af råvareproduktionsvirksomheder, og det blev vanskeligt at få fragtet varer på tværs af landegrænser. Prisen på eksempelvis stål er 50 pct højere end for ét år siden, og fragtrater er steget med flere 100 pct.

Og når byggebranchen samtidig vækster med nye projekter i det meste af verden, især på de store markeder som USA og Kina, skal man ikke være uddannet markedsøkonom for at regne ud, at der venter store udfordringer lige rundt om hjørnet. I Danmark alene er bygge- og anlægsinvesteringer steget med 7,6 pct i 2020, og forecasts viser, at den tendens ikke ændrer sig.

Is i maven eller hamstring?

Kristian Birch Pedersen, Adm. Direktør Exigo A/S, Civilingeniør, Master i IT, ph.d. udtaler: ”Større koncerner har højtuddannede folk ansat til at gennemføre risikoanalyser af verdens markeder. Men hvordan navigerer man som mindre eller mellemstor entreprenør i det marked, der er virkeligheden efter Covid-19. Den pris vi gav håndslag på i går, er dobbelt så høj i dag. Hvem skal betale den difference?

 

Og det store spørgsmål er så, om man som entreprenør skal have is i maven, og krydse fingre for, at råvarerne bliver billigere? Eller er man er nødt til at opkøbe materialer til lager, for i det mindste at kunne sikre sig mod yderligere prisstigninger?”

Russisk roulette i byggebranchen

Thomas Høyer Andersen, en del af CML Construction og indehaver af TT Høyer Entreprise, fortæller om, hvordan han navigerer i en industri, der i øjeblikket minder mest af alt om russisk roulette.

Thomas har for ganske nylig startet sin egen entreprenørvirksomhed, efter mange år som projektchef hos flere af branchens helt tunge drenge.

Thomas´ virksomhed er beliggende på Sjælland, men hans barnesko har han trådt i den jyske muld. Og hans jyske aner skinner igennem, når han udtaler sig om det glohede emne, der handler om netop adgang til råvarer og leverancer.

Detaljeret planlægning af mængder, kalkulation og tidsplan

”God og detaljeret planlægning, samt god dialog og fuld transparens, er min tilgang til de udfordringer branchen står med i øjeblikket. Men sådan har min tilgang nu altid været.”

 

Når Thomas udarbejder sin tidsplan og sine leverancebestillinger, er han meget detaljeret helt fra starten. Grundet de høje priser på materialer, er der ikke meget elastik i budgetterne, og så det er altafgørende at både leverancer og tidsplaner kører snorlige.

 

”Så i stedet for at sjusse mig frem til, at 1600m2 vægge koster XX, bryder jeg min kalkulation ned i mængder og vægtyper, fx antal gipsplader, længde stål til skellet, m2 isolering mm., med det samme. Og så tænker jeg ind, allerede her, hvordan jeg får mest muligt ud af materialerne, så jeg ikke står med en masse rester og spild til sidst”. 

 

Sideløbende planlægger han rækkefølge og flow af aktiviteter og mandskab på byggepladsen. Her anvender han lokationsbaseret tidsplanlægning.

 

”Metoden har for længst vist sin værdi, så der er ingen undskyldning for ikke at bruge det. Håndværkerne er glade for at bruge det, for det sikrer dem et stabilt og kontinuerligt flow, hvor de kan holde en god akkord.” fortæller Thomas.

 

Fleksibilitet i en stram tidsplan

 

En anden fordel ved lokationsbaseret tidsplanlægning er, at når man først har lavet den, og været omhyggelig med at nedbryde og detaljere alle aktiviteter, så er den fantastisk fleksibel ift. justeringer og forsinkelser. Det er nemt at rette til eller justere, og aflæse konsekvenser af justeringer med det samme. Det har en kæmpe betydning ift. håndtering af ændrede og forsinkede leverancer.

Thomas fortsætter: ”I foråret var der mangel på polystyrenplader, og det var ret kritisk. Men hvis der bliver mangel på fx gipsplader, kan vi lynhurtigt tilrette tidsplanen, og planlægge omkring de arbejder vi KAN udføre. Vi kan jo godt begynde at sætte skeletter op og gøre isolering klar, og påbegynde andre arbejder, hvor der ikke skal bruges gipsplader.”

Alternativet er, at hele planen skrider, og man mister overblikket over konsekvenser af ændringer ved fx forsinkede leverancer. En fleksibel og let justerbar tidsplan er derfor vigtig lige nu, hvor der er så mange ubekendte faktorer. Metoder som den lokationsbaserede tidsplan medvirker til, at deadline kan fastholdes, selvom leverancerne driller undervejs.

 

God dialog og fuld transparens

 

Ifølge Thomas, er åben dialog og fuld transparens, både i forhold til underentreprenører og bygherre, en anden væsentlig faktor ift. at navigere og komme i mål.

”Jeg blotter mig fuldstændig og dokumenterer mine udfordringer. Jeg har fx netop haft en åben dialog med bygherre omkring, hvordan vi skal prissætte vores materialer. Skal vi bestille materialerne nu, og stille dem på lager indtil februar, hvor vi skal bruge dem, for i det mindste at få dem til oktober 2021 priser? Eller skal vi vente med at bestille dem til februar, og så risikere en markant højere pris?”

 

Det samme gælder dialogen med Thomas` underentreprenører. Hvis der er nogle leverancer, der misser, er et godt samarbejde altafgørende for at sikre, et fortsat godt flow i arbejderne på pladsen.

 

”Den nære fremtid er så sårbar og uvis, at vi er nødt til at være åbne, blottede og samarbejdsvillige. Og hvis der skal komme noget godt ud af Covid-19, er det måske det. Vi bliver tvunget til en kulturændring, hvor vi må pakke vores agendaer og ”hytte eget skind” væk, og arbejde tæt og tillidsfuldt sammen. Ellers kommer vi simpelthen ikke helskinnet i mål.”

 

Kristian Birch Pedersen, Adm. Direktør Exigo A/S, Civilingeniør, Master i IT, ph.d. stemmer i: ”Jeg er helt enig med Thomas. Transparens og åben dialog er vejen ud af det limbo vi befinder os i efter Covid-19. Derfor er det også bare med at udnytte de teknologiske løsninger og apps, der kan være med til at skabe overblik og godt flow i byggeprocessen. En app som fx Exicute er et eksempel på sådan en teknologisk løsning, som vi oplever en stigende interesse for. Den sender opgaver fra den overordnede lokationsbaserede tidsplan direkte til håndværkernes telefoner, og giver samtidig hele teamet – både entreprenør, bygherre og byggeledelse – indblik i status og fremdrift. Samtidig fungerer den som en platform til åben dialog parterne imellem.”